Monika Halén

Monika Halén on viestinnän ammattilainen ja Saksan Viinitiedotuksen kasvot Suomessa. Hänen viestintätoimistonsa Zaraband Oy hoitaa Saksan Viinitiedotuksen viestintäpalveluja, tuoden suomalaisille tietoa saksalaisista viineistä. Deutsches Weininstitutia edustava Saksan Viinitiedotus on ei-kaupallinen organisaatio, joka pyrkii lisäämään tietoisuutta ja arvostusta saksalaisia viinejä kohtaan. Monikan monipuolinen tausta viestinnän ja viinien parissa tekee hänestä merkittävän hahmon suomalaisessa viinikulttuurissa.

Monikan yhteys viinimaailmaan on monitasoinen, yhdistäen henkilökohtaisen intohimon ja ammatillisen asiantuntemuksen.
”Nautin aterioiden yhteydessä hyvistä viineistä perheenjäsenten ja hyvien ystävien kanssa. Kutsumme heitä esimerkiksi meille aterioimaan ja viettämään aikaa kanssamme, ajoittain tapaamme jossain mukavassa, tunnelmallisessa ravintolassa”, Monika kertoo.
Viinien nauttiminen hyvässä seurassa on hänelle olennainen osa elämää ja työtä.

Monikan ensimmäinen viinimuisto vie hänet lapsuuteen ja perheen juhlahetkiin. ”Todella vaikea sanoa mikä oli ensimmäinen viinimuistoni, hienoja muistoja on vuosien varrelta niin monia. Olisiko isän hankkima ranskalainen punaviini joulupöytään? Oli niin juhlan tuntua,” Monika muistelee.
Muisto korostaa viinin merkitystä perhetraditioissa ja juhlan tuntua, joka viineihin liittyy.

Monikalla on ollut monia vaikuttavia viinikokemuksia, jotka ovat rikastuttaneet hänen matkaansa viinimaailmassa. ”Aika monella viinitilalla on ulkomailla tullut vierailtua. Minulla on ollut mahdollisuus tavata valtava määrä upeita ihmisiä, niin nuoria kuin vanhempiakin,” Monika kertoo.
”Erityisiä viinimuistoja on isäntien viileän kellarin uumenista haettu pölyinen vanha pullo, joka on avattu vierailumme kunniaksi ja viini on ollut täysin kurantissa kunnossa, tai todella arvokkaita pulloja, joita on nautittu yhdessä viini- ja ruokaseuran jäsenten kanssa” hän lisää.

Monikan matka viinialalle on kulkenut monien sattumien ja mahdollisuuksien kautta. ”Yksi tie johtaa aina toiseen. Saimme aikoinaan mieheni kanssa todella hienoja ranskalaisia viinejä lahjaksi, joita arvostimme ja joista kiinnostus kumpusi,” hän kertoo. Luxembourgissa asuminen avasi viinimaailman aivan uudella tavalla, ja paikalliseen viiniseuraan liittyminen syvensi hänen tietämystään.
”Suomessa viinikulttuuri otti suuria harppauksia eteenpäin. Viinilehti ja -messut syntyivät ja erilaiset viiniseurat perustettiin,” Monika muistelee.
”Samanaikaisesti viestintätoimistoni sai myös kunnian ryhtyä hoitamaan Saksan Viinitiedotusta Suomessa ja sillä tiellä olen edelleen. Olen monipuolisesti työskennellyt viestintäalalla ja sitä kautta myös viinimaailmassa.”

Monikan viinifilosofia perustuu monipuolisuuteen ja tilannesidonnaisuuteen. ”Riippuu aina aiheesta, tilanteesta, tarkoituksesta, sesongista ja esimerkiksi millä tuulella olen. Koska nautimme viinistä ruuan kera, niin ateria on viinin valinnan lähtökohtana,” hän selittää. Makumieltymykset ja viinin valintaan vaikuttavat tekijät voivat vaihdella, mutta aina painotetaan ruoan ja viinin harmoniaa.

Naisena Monika on kokenut haasteita miesvaltaisella viinialalla, mutta hän on myös saanut arvostusta ja tukea. ”Toki on aina niin, että joillakin ihmisillä on pätemisen tarvetta, mutta toivottavasti nuoremman sukupolven myötä tällainen jää vähemmälle,” hän toteaa. Viestintäyrittäjänä Monika on kulkenut omia polkujaan ja tehnyt yhteistyötä monien hienojen ihmisten kanssa. ”Olen kokenut, että työtäni ja osaamistani on arvostettu,” hän sanoo ja toivoo voivansa tukea nuorempia ammattilaisia.

Monika näkee viinialan tulevaisuudessa paljon haasteita mutta myös mahdollisuuksia. ”Ilmassa on valtavasti haasteita, mielenkiintoisia tulevaisuuden näkymiä ja trendejä, saapi nähdä, miten ne jatkossa kehittyvät,” hän ennustaa. Ilmastonmuutoksen vaikutukset ja tutkimuksen ja kehityksen nopeat edistysaskeleet ovat erityisesti hänen huomionsa kohteena. ”Ilmassa on hieman kilpajuoksun tuntua,” hän kuvailee.

Monika rohkaisee nuoria seuraamaan omia polkujaan ja hyödyntämään omia vahvuuksiaan. ”Seuraa omaa kiinnostustasi ja omia polkujasi, koskaan ei tiedä, minne ne loppujen lopuksi johtavat,” hän neuvoo. Hän korostaa, että viinikulttuuri ja -tietous ovat jatkuvasti kehittyviä ja muuttuvia aloja, ja aina löytyy uutta opittavaa.

Tulevaisuuden tavoitteissaan Monika haluaa jatkaa alansa seuraamista ja nauttia viinistä hyvässä seurassa. ”Seuraan mielenkiinnolla alaa, hyvässä seurassa hyvän ruoan ja viinin kera nauttien” hän toteaa.
Monika Halénin omistautuminen viestintään ja viineihin on inspiroiva esimerkki siitä, kuinka viinit voivat rikastuttaa elämää ja tuoda ihmisiä yhteen.

www.saksanviinitiedotus.fi

Täydellinen lasi kaikille viineille