Tytötkin panee!
Laura Weckström: Suomalaisen olutmaailman uudisraivaaja.

Suomalainen olutkulttuuri on kokenut viime vuosina merkittävää kasvua ja monipuolistumista, ja yksi sen keskeisistä hahmoista on Laura Weckström, Brewcatsin perustaja ja luova voima.
Brewcats – Tytötkin Panee kiertolaispanimo on noussut esiin raikkaalla otteellaan ja ainutlaatuisilla tuotteillaan.
Laura kertoo lähteneensä oluen polulle hieman epätavallisesti.
Hänen matkansa oluen maailmaan alkoi sattuman kautta miehensä, tunnetun mentalisti Jose Ahosen, kanssa. Idea syntyi keskustelusta panemisen aloittamisesta, ja niin Laura sukelsi syvemmälle oluen valmistuksen saloihin. Aluksi oluet eivät olleet Lauran juttu, mutta pikkuhiljaa hän oppi rakastamaan niitä samalla kun oppi niitä valmistamaan.
”En ennen sitä en edes juonut oluita, mutta johtuen opiskelutaustastani biotieteiden parissa, minua kiinnosti mikrobiologia ja biokemia siellä panemisen taustalla. Niin me sitten ruvettiin panemaan ja Jose opetti minulle siitä kaiken, mitä osasi ja sitä kautta aloin myös maistelemaan bisseä, koska halusin totta kai tietää, miltä ne lopputuotokset maistuivat, jotta ymmärtäisin reseptiikkaa paremmin. Olen siis ensin pannut olutta ja sen jälkeen vasta alkanut juomaan olutta.”

”Josen kanssa teimme 2014 viraalihitiksi nousseita Magic For Dogs videoita Youtubeen ja niiden aiheuttaman hässäkän seurauksena pääsimme tekemään muutaman koirateemaisen oluen kaupallisesti. Innostuin siitä touhusta kovasti, meininki oluen reseptin kehittämisen, julkaisemisen ja markkinoimisen kanssa muistutti minua aiemmasta urastani musiikin parissa. Josen oma mentalistin kiireet lähtivät samoihin aikoihin sen verran nousukiitoon, että hän ei olisi enää kerennyt panemaan enempää oluita ja niinpä alettiin miettimään, että jospa meikäläinen jatkaisi sitä hommaa. Tutkin aika paljon outskeneä maailmalla ja totesin, että mimmit eivät hirveästi nousseet niihin aikoihin esiin, vaikka heitä oli toki alalla runsaasti. Siitä se idea sitten Brewcats – Tytötkin Panee hommasta lähti. Pyysin muutamaa kaveria mukaan hommaan ja panimme ensimmäisen bissen 2016 tammikuussa. Tällä hetkellä erilaisia Brewcats bissejä taitaa olla plakkarissa noin 40-50 ja olemme panneet noin kymmenellä eri panimolla Suomessa sekä Virossa. ”
Brewcatsin tarina ei kuitenkaan rajoitu pelkästään oluen panemiseen.
Laura halusi tuoda alalle jotain uutta ja raikasta. Innostuttuaan oluen reseptien kehittämisestä ja markkinoinnista hän päätti astua entistäkin näkyvämmin esiin.
Laura myöntää, että vaikka ala on edelleen monin paikoin miesvaltainen, hän ei ole kohdannut sen suurempia haasteita kuin missään muussakaan miehisessä ympäristössä. Hän on tehnyt selväksi, että kun keskittyy omaan työhönsä ja tekee sen hyvin, sukupuolella ei pitäisi olla merkitystä.
”Omassa bissekuplassani on panimoita ja tyyppejä, joiden kanssa hommat sujuu tasapuolisesti. Kaikki panimot, joiden kanssa olen tehnyt yhteistyötä, ovat kohdelleet minua aina hyvin. Toki olemme “valinneet toisemme”, eli en tekisi edes duunia ihmisten kanssa, jotka jotenkin tylyttäisivät minua koska olen nainen.
Sloganillani Tytötkin Panee, olen myös osittain tehnyt tyhjäksi sitä tytöttelyä, jota olisin saattanut muuten kohdata enemmän.”
Laura avaa näkemyksiään alan tulevaisuudesta ja kestävästä kehityksestä, ja korostaa, että panimoala kohtaa haastavia aikoja, johtuen kustannusten noususta ja kilpailun kiristymisestä.
”On vaikea ennustaa, millainen tilanne vallitsee muutaman vuoden päästä, mutta muutos on väistämätön,” hän kertoo.
Kestävä kehitys on noussut keskeiseksi teemaksi panimoalalla.
Vaikka monet panimot pyrkivät ottamaan sen huomioon toiminnassaan, Laura huomauttaa, että pienet katteet tekevät investoinneista haastavia.
”Kuitenkin kestävä kehitys ei ole vain vastuu, vaan myös mahdollisuus,” hän painottaa. ”Panimoille, jotka kykenevät tekemään kestäviä valintoja, voi avautua uusia markkinoita ja mahdollisuuksia kasvattaa liiketoimintaansa.”
Nuorille, jotka haaveilevat panimoalalle suuntaamisesta, Laura tarjoaa selkeitä neuvoja: ”Opiskelkaa luonnontieteitä ja tutustukaa yrittäjyyteen ja markkinointiin,” hän kannustaa. ”Pelkkä intohimo ei enää riitä menestymään alalla, vaan tarvitaan myös vahvaa ymmärrystä liiketoiminnasta ja markkinoinnista.”
Mikä on vaikuttavin olutmuistosi?
”Varmaan se, kun olin Havaijilla noin 10 vuotta sitten ja siellä nenään tuli vasta-avatun paikallisen tuoreen oluen jenkkihumalan tuoksu. Tai sitten samoihin aikoihin Edinburgissa maistettu Beavertownin 8-Ball ruis ipa. Ruis on edelleen yksi suosikkimaltaistani, vaikkakaan en ole tehnyt ruisbisseä hetkeen itse.”
Entä minkälaisia tavoitteita oluen suhteen Sinulla on tulevaisuudessa?
”Olen asettanut tavoitteeni aika lailla lähitulevaisuuteen, koska maailmantilanne on mitä on. Tavoitteena on tehdä tänä vuonna vielä 4-6 hyvää bisseä ja ainakin yksi uusi seltzer. Haluan tehdä hauskoja juttuja sisällönluonnin kannalta, eli jatkan striimaamista Twitchin puolella, Late&Late podcastien tekoa Youtubeen ja “craftbeerlifestyle“ -henkisen sisällön tekemistä Instaan ja Faceen.”

Esittelyn kuvituksen teki kuvittaja ja graafikko Iina Alison / Juhlataiteilija
https://www.juhlataiteilija.com/
